
Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής: Θα μπουν στην ‘πρίζα’ σύντομα;
Οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής ήταν το μεγάλο στοίχημα του πρώην Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ. Σχεδιάστηκαν όχι σαν επέκταση της υπάρχουσας Αττικής Οδού αλλά σαν ξεχωριστό οδικό δίκτυο. Αυτό επιβεβαιώνεται άλλωστε από την διαφορετική χρέωση που υπήρχε μέσα στη μελέτη.
Oταν κάποιος θα έμπαινε στο νέο τμήμα των αυτοκινητόδρομων θα πλήρωνε αντίτιμο 2 φορές για κάθε ένα από τους δρόμους: και την σημερινή Αττική Οδό αλλά και τους «Νέους Αυτοκινητόδρομους». Αυτό θα έφερνε φυσικά τεράστια χρήματα στα ταμεία της κοινοπραξίας παραχώρησης αλλά και του κράτους. Το μήκος ξεπερνούσε τα 65χλμ και έφτανε μέχρι την Αγία Μαρίνα κοντά στην Ανάβυσσο, στην Ραφήνα και στην παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος. Περιελάμβανε τεράστιες σήραγγες στον Υμηττό και στις περιοχές της Ηλιούπολης και Αργυρούπολης.
Με την αλλαγή της Κυβέρνησης τον Οκτώβριο του 2009 σχεδόν άμεσα οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι εξετάστηκαν και πάλι. Οι τεράστιες αντιδράσεις από τους Δήμους που είναι πάνω στον Υμηττό ουσιαστικά έφερε αποτέλεσμα και σύμφωνα με τις νέες μελέτες το σύνολο του δρόμου ίσα που θα φτάνει τα 30χλμ. Οι σήραγγες θα είναι λιγότερες , αλλά λιγότερες θα είναι και οι διαδρομές. Η Αγίας Μαρίνα, η Ραφήνα κόπηκαν όπως και η μεγάλη σήραγγα Υμηττού.
Το έργο παρότι προωθήθηκε επί εποχής Λαλιώτη(!) μαζί με τους σημερινούς υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους εντέλει δύο φορές βάλτωσε στην Ελληνική πραγματικότητα και σήμερα βρίσκεται και πάλι στο φάσμα της αναμονής. Ένα από τα πολύ θετικά νέα σχέδια δεν είναι μόνο η προστασία του ορεινού όγκου του Υμηττού αλλά και η πιθανότητα ένταξης μέσου σταθερής τροχιάς στο μέσον του δρόμου.
Αν αυτό ευσταθεί τότε είναι πολύ πιθανό να δούμε ένα νέο κλάδο του Προαστιακού Σιδηρόδρομου από τον σταθμό του Ελληνικού (που σήμερα είναι ο υπό κατασκευή τερματικός σταθμός για τη Γραμμή 2) που θα ενώσει για πρώτη φορά τα Νότια Προάστια με τα Μεσόγεια και το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ίσως είναι η πιο ριζοσπαστική αλλαγή στα σχέδια προ του 2009.
Επίσης η μεγάλη σήραγγα του Υμηττού μάλλον θα μικρύνει. Ένα από τα σημαντικά θέματα που θα απασχολήσει το επόμενο διάστημα θα είναι και το γεγονός της διπλής πληρωμής των νέων αυτών αξόνων. Αν θα πρέπει ο πολίτης να πληρώνει δύο φορές αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσει τμήματα και των 2 αυτοκινητόδρομων.
Ο διαγωνισμός σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις θα γίνει στα τέλη του 2011 με στόχο τα έργα να ξεκινήσουν μέσα στο 2012. Εδώ θα πρέπει να θυμίσουμε πως η σημερινή κοινοπραξία της Αττικής Οδού είχε προτείνει την κατασκευή των νέων τμημάτων χωρίς κάποιο χρηματικό τίμημα από το Δημόσιο με την προϋπόθεση να αυξηθεί κατά 0,50 ευρώ η τιμή του διοδίου και να επιμηκυνθεί ο χρόνος παραχώρησης. Η πρόταση κρίθηκε μη συζητήσιμη λόγω της Κοινοτικής Νομοθεσίας παρόλο που έβγαζε από πολλούς μπελάδες το Υπουργείο.
Το έργο καθώς έχει φτάσει στο απαιτούμενο επίπεδο ωρίμανσης θα έρθει και πάλι στην επιφάνεια το επόμενο διάστημα και θα είναι και πάλι αντικείμενο διαβούλευσης με τα νέα αυτοδιοικητικά όργανα των Δήμων και της νεοσύστατης Περιφέρειας Αττικής.
πηγή : ypodomes.com