Νέες αλλαγές στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής
φώτο: econews.gr

Νέες αλλαγές στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής

φώτο: econews.gr

Αλλαγές στο «παρά πέντε» της δημοσιοποίησης του νέου ρυθμιστικού σχεδίου της Αττικής πρόκειται να ζητήσει ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα στο οποίο επιθυμεί να διαφοροποιηθεί από τη γραμμή της προκατόχου του δεν είναι άλλο από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Στελέχη του υπουργείου, ωστόσο, επισημαίνουν ότι τα περιθώρια αλλαγών στο Ρυθμιστικό είναι πλέον εξαιρετικά περιορισμένα, πόσω μάλλον σε θεμελιώδη ζητήματα όπως αυτό των μετακινήσεων.

Ο νέος υπουργός ζήτησε να συγκληθεί μεθαύριο Παρασκευή υπηρεσιακή συνάντηση με στελέχη του υπουργείου, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) κ. Γιάννης Πολύζος. Θέμα της συνάντησης είναι τα ρυθμιστικά σχέδια Αττικής και Θεσσαλονίκης: το πρώτο επρόκειτο να δημοσιοποιηθεί μέσα στον Ιούλιο (με την τελική ημερομηνία να παίρνει συνεχείς αναβολές), ενώ το δεύτερο παρουσιάστηκε πριν από μερικούς μήνες και κατόπιν δόθηκε σε διαβούλευση στους φορείς.

Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, πάντως, υποστηρίζουν ότι δεν πρόκειται για μια απλή ενημερωτική συνάντηση, αλλά ότι ο νέος υπουργός θα ζητήσει αλλαγές επί της ουσίας σε ζητήματα για τα οποία έχει διαφορετική άποψη. Το επικρατέστερο αυτών φέρεται να είναι το θέμα των αυτοκινητοδρόμων. Επειτα από αγώνα μηνών και συνεχείς συγκρούσεις με το υπουργείο Υποδομών, η κ. Τίνα Μπιρμπίλη προέκρινε μόνο την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού έως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης (και όχι έως την παραλιακή), δηλώνοντας κατηγορηματικά ότι δεν πρόκειται να συναινέσει στην κατασκευή σήραγγας στον Υμηττό και μέσω αυτής σύνδεση του κέντρου με τα Μεσόγεια.

Η προηγούμενη υπουργός Περιβάλλοντος δέχθηκε να μπει στο νέο Ρυθμιστικό η κατασκευή ενός νέου οδικού άξονα που θα συνδέει την Ελευσίνα με τη Θήβα, για οδηγούς που επιθυμούν να κινηθούν απευθείας από την Κεντρική Ελλάδα στην Πελοπόννησο, παρακάμπτοντας το πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας (έργο που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης). Ωστόσο, δεν «προκρίθηκε» ένα αντίστοιχο έργο, η υποθαλάσσια σύνδεση Περάματος – Σαλαμίνας, ένα έργο που ούτως ή άλλως δεν αναμενόταν να είναι οικονομικά βιώσιμο.

Οπως επισήμαιναν, πάντως, χθες στελέχη του ΟΡΣΑ, τα περιθώρια αλλαγών είναι μάλλον περιορισμένα, καθώς το νέο Ρυθμιστικό, που θα έρθει σε αντικατάσταση του ρυθμιστικού σχεδίου του 1985, είναι ουσιαστικά επί του πιεστηρίου. Οποιαδήποτε σημαντική αλλαγή θα προϋπέθετε την ανάθεση νέων υποστηρικτικών μελετών, κάτι που θα καθυστερούσε περαιτέρω την ολοκλήρωση του σχεδιασμού και μάλιστα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο. Ωστόσο, ο κατασκευαστικός κλάδος ασκεί ισχυρές πιέσεις για μια πιο μαξιμαλιστική προσέγγιση (κατασκευή σήραγγας Υμηττού και σύνδεση με Αττική Οδό, προσθήκη κλάδου στα Σπάτα). Ο αντίλογος που εκφράζει το ρυθμιστικό σχέδιο (στη σημερινή του μορφή) είναι ότι η έμφαση στον κλάδο των μετακινήσεων θα πρέπει να δοθεί στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ιδίως στην επέκταση του μετρό και του τραμ, καθώς οι αυτοκινητόδρομοι «έλκουν» οικιστική ανάπτυξη και περαιτέρω διάχυση της πόλης, εξέλιξη που εν μέρει ευθύνεται και για τη σημερινή τάση εγκατάλειψης του κέντρου της Αθήνας.

Πηγή: kathimerini.gr