Nέες ρυθμίσεις για την αδειοδότηση κεραιών κινητής τηλεφωνίας

keraies kinitis-error imageΣε νέες νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε να εξορθολογιστεί το σύστημα αδειοδότησης των κεραιών κινητής τηλεφωνίας (αν και στο παρελθόν είχαν υπάρξει αντίστοιχες πρωτοβουλίες «εξορθολογισμού» που δεν απέδωσαν) θα προχωρήσει η κυβέρνηση, όπως υποστήριξε τη Δευτέρα στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Παράλληλα θα δοθεί παράταση στην προθεσμία αδειοδότησης των υφιστάμενων κεραιών κινητής τηλεφωνίας που εκπνέει στις 30 Οκτωβρίου, καθώς οι υπηρεσίες του δημοσίου δεν προλαβαίνουν.

Όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Δημαρά, υπάρχουν σήμερα τρεις χιλιάδες εκκρεμείς αδειοδοτήσεις από σταθμούς βάσης (σ.σ. κεραίες), που είχαν εγκατασταθεί κατά το παρελθόν. Αναμένονται έξι με επτά χιλιάδες νέες αιτήσεις αδειοδότησης, προκειμένου να αναβαθμιστούν οι υπάρχουσες κεραίες σε τεχνολογία 4G, κάτι που έχει αποφασιστεί.

Οι φορείς που εμπλέκονται στην αδειοδότηση σήμερα είναι:

  • Η ΕΕΤΤ, που είναι γνωστή,
  • η Εθνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας,
  • οι πολεοδομίες,
  • οι διευθύνσεις περιβάλλοντος των περιφερειών,
  • οι διευθύνσεις δασών των αποκεντρωμένων διοικήσεων,
  • η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και
  • οι εφορίες του Υπουργείου Πολιτισμού.

Κατά τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, η ΕΕΤΤ σήμερα δίνει περίπου εκατό εγκρίσεις το μήνα. Επομένως, με τους ρυθμούς αυτούς, μέχρι την καταληκτική ημερομηνία που είχε βάλει η προηγούμενη νομοθεσία για την 30η Οκτωβρίου 2015 θα υπολείπονται δυόμισι χιλιάδες κεραίες –σταθμοί βάσης– μη αδειοδοτημένες.

Οι διοικήσεις των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας υποστήριξαν κατά την πρόσφατη συνάντηση με τον κ. Σπίρτζη πως αν δε δοθεί παράταση οι κεραίες θα είναι παράνομες και συνεπώς θα μπορούν ομάδες πολιτών να ζητήσουν το ξήλωμά τους. Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε πως το σημερινό μπάχαλο με τις αδειοδοτήσεις (και τις επιτροπές κατοίκων, προσθέτουν στελέχη της αγοράς τηλεπικοινωνιών…) οφείλεται στην λειτουργία της ΕΕΤΤ και στην «πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, που πετούσαν αρμοδιότητες από τα Υπουργεία σε άλλους φορείς αντί να αντιμετωπίσουν στην ουσία το πρόβλημα και να θέσουν καθαρούς κανόνες προς όλους».  Το υπουργείο, είπε ο Χρ. Σπίρτζης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, θα εξετάσει «το χωρικό σχεδιασμό των εγκαταστάσεων – γιατί δεν είναι μόνο θέμα του δικού μας Υπουργείου- των σταθμών βάσης κινητής τηλεφωνίας. Επίσης, με το ίδιο Υπουργείο, θα δούμε την περιβαλλοντική αδειοδότηση και τον εξορθολογισμό του νόμου περί προστασίας των δασών του 2014, που εμπεριέχει τελείως αντιφατικές διατάξεις». Σε συνεργασία τώρα με το Υπουργείο Πολιτισμού, πρέπει να δούμε τις θέσεις και τους όρους εγκατάστασης στις περιοχές που έχουμε προστασία για λόγους πολιτιστικής κληρονομιάς, στα ιστορικά κέντρα, σε αρχαιολογικές περιοχές κ.λπ.

«Εδώ, λοιπόν, δεν μπορούμε να έχουμε δογματισμούς. Έχουμε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που μας δίνει η τεχνολογία. Άρα, εδώ πρέπει να δούμε και τους νέους όρους, σε συνεργασία με την ΚΕΔΕ, τις κινήσεις πολιτών και τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, για την εξέταση των ορίων εκπομπής», επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών. Κατά τη γνώμη του, «θα πρέπει μέσα σε αστικές περιοχές να πάμε σε χαμηλότερα όρια, αλλά να εξετάσουμε ανά περίπτωση ποιες είναι εκείνες οι δεσμεύσεις και από το Υπουργείο Πολιτισμού και από το πρώην ΥΠΕΚΑ, όπου θα δούμε τα όρια εκπομπής όχι γενικά οριζόντια σε όλη τη χώρα, αλλά ανάλογα με τη συγκεκριμένη περιοχή».

Πρόσθεσε πως «με το Εθνικό Παρατηρητήριο Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων –είναι δέσμευση να το επεκτείνουμε- που θα έχει ως ρόλο το συνεχή, διαρκή έλεγχο των ορίων ασφαλούς έκθεσης του κοινού και τη διαρκή ενημέρωση κάθε πολίτη, θα υπάρχει κοινωνικός έλεγχος και ένα κράτος που θα αποδεικνύει καθημερινά προς τον πολίτη ότι τηρούνται τα όρια και η νομοθεσία και προφανώς ο σεβασμός στην υγεία του».

Ο Χρ. Σπίρτζης είπε «πως υπήρχε πρόβλεψη συνεγκατάστασης των εγκαταστάσεων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, η οποία προβλεπόταν στο άρθρο 30 του ν. 3431/2006. Αυτό, προφανώς, μείωνε και τον αριθμό κεραιών και σταθμών που θα υπήρχαν σε κάθε περιοχή. Ομως, η συνεγκατάσταση καταργήθηκε με το ν. 4070/2012, ως μνημονιακή υποχρέωση, και μαζί καταργήθηκε και ο Κανονισμός της ΕΕΤΤ του 2008 και του 2010, που έβαζε τους όρους και τους κανόνες για να υπάρχει η συνεγκατάσταση.

Έψαξα να βρω την αιτιολογική έκθεση αυτής της κατάργησης. Δεν υπάρχει. Πραγματικά, δεν υπάρχει τίποτα. Ούτε μία γραμμή, ούτε μία λέξη. Η αρμοδιότητα αδειοδότησης των σταθμών κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα με το ν. 2075/1992, μέχρι το 2000 ανήκε στο Υπουργείο Υποδομών, αλλά “στη συνέχεια, υπεκφεύγοντας οι προηγούμενες κυβερνήσεις τη μετέφεραν στην εκπληκτική ΕΕΤΤ».

Πηγή: euro2day.gr